Supunerea față de autorități

democraciaEvenimentele socio-politice ale ultimelor săptămâni au ridicat problematica a cât de departe trebuie sau poate să meargă supunerea creștinilor față de autorități, sau care sunt autoritățile față de care creștinul trebuie să fie supus.

Sunt trei texte în Noul Testament în care apostolul Pavel, respectiv apostolul Petru, ne îndeamnă la supunere față de autorități. Le redau mai jos:

Oricine să fie supus stăpânirilor celor mai înalte; căci nu este stăpânire care să nu vină de la Dumnezeu. Și stăpânirile care sunt, au fost rânduite de Dumnezeu.

De aceea, cine se împotrivește stăpânirii, se impotrivește rânduielii puse de Dumnezeu; și cei ce se împotrivesc își vor lua osânda.

Dregatorii nu sunt de temut pentru o faptă bună, ci pentru una rea. Vrei, dar, să nu-ți fie frică de stăpânire? Fă binele, și vei avea laudă de la ea. (Romani 13:1-3).

 

 Adu-le aminte să fie supuși stăpânirilor și dregătorilor, să-i asculte, să fie gata să facă orice lucru bun,

să nu vorbească de rău pe nimeni, să nu fie gata de ceartă, ci cumpătați, plini de blândețe față de toți oamenii. (Tit 3:1,2)

 

Fiți supuși oricărei stăpâniri omenești, pentru Domnul: atât împaratului, ca înalt stăpânitor,

cât și dregătorilor, ca unii care sunt trimiși de el să pedepsească pe făcătorii de rele și să laude pe cei ce fac bine.

Căci voia lui Dumnezeu este ca, făcând ce este bine, să astupați gura oamenilor neștiutori și proști (1 Petru 2:13-15).

 

În vremea în care au fost scrise aceste texte, sub îndrumarea Duhului Sfânt, creștinul de rând trăia în Imperiul Roman. Sistemul de conducere în imperiu era de tip piramidal, avându-l pe împărat în vârful ierarhiei. Deși în teorie puterile lui erau limitate când era vorba de cetățenii Romei, de facto, împăratul domnea ca un dictator.

 

În epoca republicană a Romei (înainte de Iulius Cezar) opoziția în idei era un lucru obișnuit în lumea politică romană. Senatorii erau de obicei grupați în jurul unor buni oratori, formând un fel de partide. Acest lucru se schimbă odată cu epoca imperială.   

 

Primii împărați (în special Tiberiu și Caligula) au avut grijă ca orice cetățean de vază al Romei care se opunea politicilor proprii să fie eliminat, descurajând astfel opoziția în idei.

 

 

Un exemplu în acest sens este conflictul dintre împăratul Caligula și Senat, conflict în urma căruia mulți membrii ai senatului roman au fost uciși de către tânărul împărat. În acest caz, opoziția senatorilor s-a concretizat într-un complot în urma căruia Caligula a fost asasinat după doar patru ani de domnie. Cu alte cuvinte, în epoca Imperiului Roman opoziția putea fi manifestată doar cu arma în mână și se încheia doar în momentul în care adversarul era eliminat fizic.

 

Însă dacă aveai șansa să fii cetățean roman beneficiai de anumite drepturi legale care nu puteau fi încălcate (vezi episodul din Fapte 16 când Pavel - care era cetățean roman - a fost bătut și încarcerat fără judecată, lucru care conform legii romane era interzis). Chiar barbar fiind (cetățean ne-roman), erai obligat să respecți legile provinciei din care făceai parte, intersectându-te cu legea romană doar în cazul în care erai acuzat de revoltă împotriva cezarului sau a Romei. Acesta este tiparul pe care îl obsevăm în cazul Domnului Isus. El a fost judecat întâi de puterea legiuitoare a provinciei Iudea (Sanhedrinul) și abia apoi a fost predat puterii romane reprezentate de Pilat. Cu alte cuvinte, observăm că exista un cadru legal în care tu trebuia să te raportezi la puterea politică a vremii, cadru pe care inclusiv puterea vremii trebuia să-l respecte.

 

În cele trei texte, apostolii inspirați de Duhul Sfânt atrag atenția comunităților să se ferească de a se opune împăratului, respectând cadrul legal în care trăiau, având în vedere ca opoziția se putea face doar cu arma în mână. Având în vedere importanța învățăturii despre mântuirea prin Isus Hristos și că apostolii erau acuzați că vor să răstoarne ordinea romană (Fapte 16: 20-22), era normal ca ei să caute să se delimiteze în învățătura lor de orice fel de atitudini revoluționare împotriva sistemului politic al vremii.

 

 

Pe de altă parte, apostolul Pavel este un exemplu pentru noi în felul în care  se folosește de cadrul legal existent. Cunoscând legile lumii romane, el, care beneficia de cetățenie romană, cere să i se respecte drepturile. În Fapte 25:10 Pavel cere să fie judecat de împărat și nu de iudei sau de procuratorul roman al provinciei Iudea.

 

Noi astăzi nu avem împărat sau rege, ci trăim într-un sistem democratic. Sistemul democratic presupune existența a cel puțin două părți (partide) aflate în opoziție una față de alta. La fiecare patru ani oamenii care compun cele două părți aflate în opoziție vin și ne cer nouă să le acordăm responsabilitatea de a administra treburile țării.

 

 

Însă când cei aleși de noi iau decizii cu care nu suntem de acord, chiar dacă au câștigat votul popular, cadrul legal existent (stabilit prin constituție) ne dă dreptul să ne manifestăm opoziția față de deciziile luate, în mod pașnic. În momentul în care protestez față de deciziile guvenului sau ale președintelui  NU înseamnă că sunt nesupus față de autorități, deoarece autoritatea în democrație este legea, iar toți care sunt în funcții publice sunt în slujba cetățeanului, și ar trebui să urmărească respectarea legii.

 

 

Prin identitatea noastră de creștini trebuie să susținem și să participăm în mod responsabil la sistemul democratic. Re-aduc aminte că sistemul democratic presupune supunerea față de autoritatea legii , și nu autoritatea discreționară a omului.

 

 

În mod interesant, când Dumnezeu scoate poporul evreu din Egipt și îl duce în Canaan, stabilește pentru ei un sistem în care aceștia să fie guvernați de Lege. Ulterior, poporul este cel care solicită schimbarea formei de guvernământ în monarhie.

Unul din punctele slabe ale democrației este acela că legile sunt facute de oameni și pot fi schimbate de oameni. Este responsabilitatea noastră - a cetățenilor - să urmărim ca legile date să fie drepte și inspirate din Adevăr.

Samuil Fășie 

info metanoia

serile dialogos dreapta

live

programul bisericii

live

predica din weekend copy

motive de rugaciune

youtube yahoo facebook

line