Bătălia pentru imagine

maxresdefaultPovestesc  adesea cu prietenii  despre ceea ce ne caracterizează ca și grup, ca și comunitate, ca și nație, etc. Când ne referim la poporul nostru, ne gândim în special la aspecte distinctive, atât pozitive, cât și mai puțin lăudabile, dar în egală măsură destul de ușor de remarcat încât să le poți cataloga drept trăsături distinctive.  Pare-se că din ce în ce mai des se observă – cu o largă paletă de manifestare -  o trăsătură națională, care, dacă nu este egal nuanțată în toate zonele tării – și noi am concluzionat că nu este – totuși, e limpede e că se distinge peste tot în țărișoara noastră dragă, cu grade diferite de intensitate: lupta pentru imagine.  Nu spun că la alții nu se întâlnește fenomenul; spun doar că în contextul nostru est european/balcanic cu puternice influențe post-comuniste este mult mai pregnant. Cred că singurii care ne egalează – nu vreau să zic că ne-ar întrece, că nu știu dacă e corect – ar fi moldovenii de dincolo de Prut.

Toți știm cât de ușor poate păcăcăli o imagine dispersată mai ales în spațiul virtual, dar nu la aceasta mă refer în primul rând, ci la imaginea pe care ne-o construim pe o perioadă mai îndelungată de timp și cu eforturi conștiente și programate, la care comunitatea noastră imediată sau sub-cultura de care aparținem este martoră, cu sau fără implicare directă.

Dacă lupta pentru imagine sau felul  în care suntem definiți de aspectul fizic, hainele, încălțămintea, geanta/poșeta, ceasul, telefonul, accesoriile etc., care trimit implicit cu gândul  la un anumit statut este una generalizată, indiferent de vârstă, atunci atitudinea (studiată) este mai degrabă fațeta cealaltă, mai cizelată, mai subtilă a  aceleiași monede.  Am remarcat noi că există tendința în special în generația mai matură, realizată profesional (să zicem), mai ”așezată”, care simte nevoia să transmită faptul că a ajuns la un alt nivel, că acum ei sunt mai distinși, mai elevați, mai detașați de nimicuri și preocupați numai de ceea ce contează, ce e valoros. Nu ne păcălesc, clar! Nu îi percepem așa cum și-ar dori să pară! Nu ne referim aici la cei care cu adevărat s-au realizat, s-au rafinat, sunt la un alt nivel și merită tot respectul pentru asta. Dar au unii o falsă atitudine demnă, o superioritate soră geamănă cu mândria, și atât de vizibilă și deranjantă, încât nu e de mirare că se face cerc în jurul lor, pentru că miros greu! Ceea ce nu știu aceștia, sau poate nu vor să își amintească, este că nobody likes a smart …Alec! – în vorbele foarte înțelepte și probabil asezonate cu suficientă experiență de viață al unora de peste ocean!  

Până nu demult, dacă doreai să îți cumperi pantofi, o geantă sau o jachetă din piele și nu se găsea, aveai eventual   o variantă mai ieftină, ce-i drept, care era denumită în comerț ”imitație de piele”. Așa, frate! Să știi că vei cumpăra o imitație, nu materialul real. Acuma se numește ”piele ecologică”! Ce minune o fi asta?! De ce nu îi spunem ”imitație”, că oricum tot imitație e? Vrem să fim politically correct? Care animal producator de piele o fi generat ”pielea asta ecologică”?! Când ai posibilitatea să achiziționezi un produs de calitate din piele, cine își dorește mai degrabă ”piele ecologică”?! Știti ce? Cine și-o dorește, să o ia, ca fake-uri  se găsesc pe toate drumurile! 

Pe de altă parte, atunci când dai din întâmplare peste un om cu adevărat mare, care are suficiente realizări cu care se poate mândri, dar, cu toate acestea, este un om smerit,  echilibrat în vorbire și în purtare, la locul lui, cald și cu bun simț, parcă îți vine să te miri ”ca de mașini străine” – cum se spunea în tinerețea noastră (vorbesc despre generația celor trecuți de 40 de ani, fiindcă the millenials nu se mai miră de mașini care arată ca din altă lume. Eventual le admiră!) Dar, și noi și the millenials ne întâlnim invariabil în același punct: manifestăm admirație și respect pentru valorile reale, ambalate corect, fără apanaje deplasate și fără aplomb la purtător. (Observație: am un amic care îmi povestea că, într-un context ecclesial, un alt amic de-al său, student la teologie, cred, spunea că ajuns să poată afirma cu sinceritate: ”Sunt mândru de smerenia mea!” Habar n-am dacă acela era sincer ori ba, dar dacă vorbea serios, avem permisiunea și eu și Dvs. să ne dăm ochii peste cap și să zicem ”Iartă-l, Doamne, și ai milă de el!” La fel, și dacă mai întâlnim astfel de exemplare în cercul nostru de cunoștințe! )

Este cu adevărat de admirat orice om care își știe măsura și își vede lungul nasului. Fiecare ajungem la un anumit moment în viață să nutrim o admirație sinceră, ne-interesată și  spontană pentru persoane care, prin multă muncă, seriozitate, corectitudine,  tenacitate și integritate au ajuns demne de respectul și admirația semenilor. Am ajuns să admir oamenii cu adevărat mari care sunt smeriți, și care  atunci când îți vorbesc nu te fac să te simți mic și neînsemnat, un nimic, nu te strivesc cu muntele de informații pe care ei le dețin și tu nu, ci reusesc să își adapteze discursul, indiferent de zona lor de expertiză – la public sau la interlocutor. (A propos: mă refer aici și la câteva nume sonore pe care am avut onoarea să îi avem ca invitați la Forumul și Serile Dialogos, oameni mari care au câștigat respectul meu, al nostru, nu numai pentru ceea ce știm că au realizat profesional, ci mai ales pentru modestia, echilibrul și bunul lor simț.) Aceștia sunt oamenii care investesc în alți oameni, ale căror proiecte sunt tot …oamenii! Ei merită toată admirația și respectul nostru.

Cum să ne cântărim și să ne măsurăm, atunci? Care este soluția, ca să nu greșim? Iată ce ne învață Cartea noastră de căpătâi, Sfânta Scriptură, prin cuvintele Apostolului Pavel:  Prin harul  care mi -a fost dat, eu spun fiecăruia dintre voi să nu aibă despre sine o părere mai înaltă decît se cuvine; ci să aibă simţiri cumpătate despre sine, potrivit cu măsura de credinţă pe care a împărţit-o Dumnezeu fiecăruia. (Rom.12:3)

Cu astfel de etalon, sigur nu greșim!

Dumnezeu să ne ajute!

DDR

info metanoia

serile dialogos dreapta

live

programul bisericii

live

predica din weekend copy

motive de rugaciune

youtube yahoo facebook

line